بسم الله الرحمن الرحیم
وَأْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلَاهِ وَاصْطَبِرْ عَلَیْهَا لَا نَسْئَلُکَ رِزْقاً نَّحْنُ نَرْزُقُکَ وَالْعَاقِبَهُ لِلتَّقْوَى
(سوره مبارکه طه آیه شریف ۱۳۲)
ترجمه:
وخانواده ات را به نماز فرمان ده و بر آن پایدار باش. ما از تو روزى نمى خواهیم، (بلکه) ما تو را روزى مى دهیم، و سرانجامِ (نیکو) براى (اهل) تقوا است.
نکته ها:
در روایات متعدّدى آمده است که پس از نزول این آیه، پیامبرصلى الله علیه وآله تا چندین ماه دَرب خانه ى حضرت على و فاطمه علیهما السلام را مى زدند و در آستانه در مى فرمودند: «الصلوه» آنگاه به قرائت آیه تطهیر مى پرداختند.(۱۶۲)
هرگاه وضع زندگى رسول خدا صلى الله علیه وآله تنگ مى شد، این آیه را تلاوت مى فرمود، آنگاه به افراد خانه دستور مى دادند تا نماز بخوانند.(۱۶۳)
«اِصطَبر علیها» یعنى هم در انجام نماز وهم در امر به آن تأکید وپایدارى کن.
۱۶۲) تفاسیر کبیر فخررازى و درّالمنثور و مجمع البیان.
۱۶۳) تفسیر المیزان.
پیام ها:
۱- امر به معروف از کسانى اثر بیشترى دارد که خود جذب مادّیات نشده باشند. «لا تمدّن… وامر اهلک»
2- رهبر جامعه ى اسلامى نباید از خانواده خود غافل باشد. «وامر اهلک بالصلوه»
3- مرد نسبت به سرنوشت فکرى و دینى خانواده خود مسئول است و تنها رعایت امور مادّى آنان کافى نیست. «وأمر اهلک»
4- یکى از مهم ترین زمینه هاى امر به معروف، خانواده ونزدیکان انسان است. «وأمر اهلک…» (دایره ى اهل، به زن و فرزند منحصر نیست، بلکه همه ى افراد خاندان را شامل مى شود.)
5 – مبلّغ باید در مرحله ى اوّل به تبلیغ خانواده خود بپردازد. «وأمر اهلک»
6- اوّلین مرحله ى تربیت، کانون خانواده است. «وأمر اهلک»
7- فرمان به نماز از میان سایر واجبات، رمز بیمه شدن اعضاى خانواده است. «وأمر اهلک بالصلوه»
8 – براى عدم وابستگى به زرق و برق دنیا، به نماز پناهنده شویم. «لا تمدّن… وامر اهلک بالصلوه»
9- یکى از مصادیق روشن و بلند معروف، نماز است. «وأمر اهلک بالصلوه»
10- موضوع نماز در خانواده داراى اهمیت خاصى است، باید والدین بر آن اصرار کنند.(۱۶۴) «وأمر اهلک بالصلوه واصطبر علیها»
11- امر به معروف، مداومت و پایدارى لازم دارد. «اصطبر علیها»
12- خداوند از عبادت ما سودى نمى برد، ثمره ى آن به خود ما باز مى گردد. «لانسئلک رزقا»
13- سفارش به نیکى ها باید جدّى وهمراه بیان آثار باشد. «وامر اهلک… والعاقبه للتّقوى»
14- نماز، زمینه ساز پاکدامنى و تقواست. «وأمر اهلک بالصلوه… والعاقبه للتقوى»
15- حسن عاقبت در سایه ى تقواى الهى است، نه مادّیات. «والعاقبه للتقوى»
۱۶۴) در تحقیقاتى که از جامعه ى دانش آموزى و نوجوان و جوان شده است، درصد بالایى از آنان علّت توجّه به نماز خود را توجّه خانواده هاى خویش به آن دانسته اند.